Pest-analyysi on talouselämässä käytettävä analyysi, jolla analysoidaan vierasta markkinataloutta. Pest tulee lyhenteenä sanoille political, economical, sociodemographical ja technological. Pest-analyysi auttaa yrityksiä ymmärtämään paremmin markkinoita, joilla ne ovat toiminnassa, ja se auttaa myös ennakoimaan tulevia muutoksia näillä markkinoilla.
Usein kysyttyjä kysymyksiä aiheesta pest analyysi
Mitä tarkoittaa Peste analyysi?
PESTEL-analyysi on yrityksen toiminnan tulevaisuuden näkökulmasta tehtävä strategisen suunnittelun työkalu. Se auttaa tutkimaan, miten yhteiskunnan eri osa-alueilla ja ympäristössä tapahtuvat muutokset vaikuttavat tulevaisuudessa yrityksen toimintaan. PESTEL muodostuu termeistä: Political, Economical, Social, Technological, Environmental ja Legal.
Miten Peste analyysi tehdään?
PESTE-analyysin tekemiseen tarvitaan tietoa toimintaympäristöstä ja sen kehityksestä näkökulmista, jotka ovat poliittinen, ekonominen, sosiaalinen, teknologinen ja ekologinen. Tarkastelun kohteena voi olla myös kulttuuri ja demografia. PESTE-analyysin avulla voidaan tunnistaa toimintaympäristön muutoksia ja kehityskulkuja, jotka voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan.
Miksi kilpailija analyysi?
Kilpailija-analyysi auttaa yrityksiä arvioimaan ja ennakoimaan kilpailijoidensa toimintaa. Kilpailija-analyysilla pystytään selvittämään muun muassa kilpailijoiden toimintatapoja, hintatasoa ja markkinointia. Kilpailija-analyysi on hyödyllinen työkalu erityisesti silloin, kun yrityksellä on tarkoitus laajentaa toimintaansa uudelle markkina-alueelle tai jos yrityksellä on kilpailijoita, jotka ovat aktiivisesti mukana markkinoinnissa. Kilpailija-analyysi auttaa yrityksiä suuntaamaan omat toimintansa kilpailijoitaan paremmin vastaaviksi ja siten parantamaan asemaansa markkinoilla.
Mikä SWOT analyysi on ja mitä siinä analysoidaan?
SWOT-analyysi on yksinkertainen tapa ryhmitellä yrityksen toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Analyysi sisältää sekä yrityksen nykytilanteen (vahvuudet ja heikkoudet) että sen mahdolliset tulevaisuuden uhkat ja mahdollisuudet. SWOT-analyysi on hyödyllinen työkalu, koska se auttaa hahmottamaan yrityksen toimintaympäristön ja kehittämään sopivan strategian tavoitteiden saavuttamiseksi.
Mikä on markkina analyysi?
Markkina analyysi on tutkimus, jonka avulla yritykset voivat ymmärtää asiakastarpeita ja -toiveita paremmin. Tutkimuksessa selvitetään myös asiakkaiden kulutustottumuksia ja -käyttäytymistä. Analyysin avulla yritykset voivat kehittää tuotteitaan ja palvelujaan vastaamaan asiakkaiden tarpeita paremmin.
Mikä on Toimintaympäristöanalyysi?
Toimintaympäristöanalyysi on työkalu, jonka avulla yritykset voivat selvittää nykyisen toimintaympäristönsä ja siinä odotettavissa olevat muutokset. Toimintaympäristöanalyysi auttaa yrityksiä hahmottamaan, mihin suuntaan yrityksen toiminta ja liiketoiminta kehittyvät, ja miten yrityksen tulisi muuttaa toimintaansa vastaamaan muuttuvaa toimintaympäristöä.
Miten Porterin kilpailija analyysiä käytetään?
Porterin viisi voimaa on viitekehys, jonka avulla voidaan analysoida kilpailuvoimia, jotka muokkaavat jokaista toimialaa ja auttavat määrittämään toimialan kannattavuuden. Siinä yksilöidään viisi voimaa, jotka vaikuttavat toimialan kykyyn palvella asiakkaitaan ja tehdä voittoa:
1. Uusien tulokkaiden uhka
2. Ostajien neuvotteluvoima
3. Toimittajien neuvotteluvoima
4. Korvaavien tuotteiden tai palvelujen uhka
5. Kilpailukilpailun voimakkuus
Porterin viisi voimaa on tehokas väline toimialaa muokkaavien voimien ymmärtämiseen. Se on myös hyödyllinen väline sen ymmärtämiseksi, miten nämä voimat vaikuttavat toimialan kannattavuuteen.
Mikä on epäsuora kilpailija?
Epäsuora kilpailija on yritys, joka tarjoaa tuotetta tai palvelua, joka voi tyydyttää saman asiakastarpeen kuin toinen yritys, vaikka nämä kaksi tuotetta tai palvelua eivät olekaan identtisiä. Toisin sanoen epäsuorat kilpailijat ovat yrityksiä, jotka kilpailevat samasta asiakaskunnasta, vaikka ne eivät välttämättä olekaan suoria kilpailijoita tarjoamiensa tuotteiden tai palvelujen osalta.
Miten yritys voi analysoida toimialansa kilpailijoita?
Yrityksen on hyvä analysoida toimialansa kilpailijoita useilla eri tavoilla. Päästäkseen tietoon toimialan kilpailijoista, yrityksen on ensin tiedettävä omat tavoitteensa. Toimialan kilpailijoiden analysointi alkaa yrityksen oman toiminnan ja liiketoimintamallin määrittelyllä. Tämän jälkeen yrityksen on tärkeää tutkia toimialaa ja kilpailijoitaan sekä tehdä selväksi, miten yritys voi erottua kilpailijoistaan. Analysoimalla toimialaa ja kilpailijoitaan yritys voi kehittää omia vahvuuksiaan ja luoda itselleen kilpailuedun.
Miten TOWS analyysia käytetään?
TOWS-analyysi voidaan käyttää strategioiden kehittämiseen, vertailuun ja valintaan. Malli on aktiivinen ja määrää toteutusta. TOWS-analyysiä käytetään yrityksen sisäisen ja ulkoisen tilanteen kartoittamiseen. Malli on passiivinen ja kerää tietoa eri painotuksin.
Miten tehdä SWOT-analyysi?
SWOT-analyysi on yksi työkalu, jolla yritys voi arvioida toimintaansa. SWOT-analyysiä tehdessä pitää erottaa toisistaan nykyinen tilanne (vahvuudet, heikkoudet) ja ne tekijät, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa liiketoiminnan onnistumiseen (uhat, mahdollisuudet). Tarkoituksena on löytää jokaiseen nelikenttään yritystäsi kuvaavia tekijöitä. SWOT-analyysin avulla on helpompi hahmottaa, missä yritys menestyy ja missä kehitettävää on.
Missä SWOT-analyysiä käytetään?
SWOT-analyysiä käytetään laajasti erilaisissa yritysten toiminnoissa, hankkeissa ja projekteissa. Se on hyödyllinen työkalu niin yritysten sisäisessä toiminnassa, kuin myös ulkoisissa suhteissa. SWOT-analyysi auttaa tunnistamaan yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, sekä mahdolliset uhkat ja mahdollisuudet.
Mikä on lähtökohta analyysi?
Lähtökohta-analyysi on yrityksen ja markkinoiden tilanteen kartoittamisen tarkoitus. Analyysin tavoitteena on selvittää kristallinkirkkaasti, keitä yrityksen asiakkaat ovat ja missä he ovat. Lähtökohta-analyysiin kuuluu yritysanalyysi, markkina-analyysi, kilpailija-analyysi ja ympäristöanalyysi.
Mikä on Asiakasanalyysi?
Asiakasanalyysi on yritykselle hyvin tärkeä työkalu, jonka avulla se selvittää, mistä nykyiset tuotot tulevat. Analyysi kertoo myös, mistä asiakkaat ovat tulossa ja mihin he ovat menossa. Tämän tietoa hyödyntämällä yritys voi kehittää liiketoimintaansa ja kohdentaa markkinointinsa oikein. Asiakasanalyysi onkin yksi tärkeimmistä työkaluista, joita yritykset käyttävät liiketoiminnan kehittämiseen.
Miten tehdään markkinatutkimus?
Markkinatutkimus voidaan tehdä eri tavoin. Yleisimpiä ovat kirjepostitus, sähköpostikysely, web-lomake, SMS-kysely, kasvotusten tapahtuva haastattelu, puhelinhaastattelu ja tablet-tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä asiakkaat haluavat, mikä heitä kiinnostaa ja miten he ovat tyytyväisiä.
Miksi toimintaympäristön analysoiminen on tärkeää?
Nykyinen talouskriisi on luonut yrityksille ennennäkemättömät olosuhteet, mikä puolestaan vaikeuttaa niiden toimintaympäristön arviointia. Tämän työn perusteella on selvää, että yritysten on tärkeää arvioida toimintaympäristöään selviytyäkseen. Ennakoimalla toimintaympäristön muutoksia skenaarioiden tai heikkojen signaalien avulla yritykset voivat olla paremmin valmistautuneita sopeutumaan.
Mitä yrityksen toimintaympäristöön kuuluu?
Toimintaympäristöön kuuluu yrityksen toimiala, sen muutosvoimat, arvoverkko ja innovaatioympäristö. Toimiala määrittelee yrityksen toiminnan kohteen, ja muutosvoimat vaikuttavat siihen, miten toimiala kehittyy. Arvoverkko määrittelee yrityksen arvot ja tavoitteet, ja innovaatioympäristö määrittelee yrityksen mahdollisuudet kehittää uusia tuotteita ja palveluita.
Mikä on poliittinen ympäristö?
Poliittinen ympäristö on se ympäristö, jossa poliittiset päätökset tehdään. Se sisältää kaikki ne tekijät, jotka vaikuttavat poliittisiin päätöksiin. Poliittisessa ympäristössä on määritelty kaikki ne säännöt ja lait, jotka ohjaavat poliittista toimintaa. Se sisältää myös kaikki ne taloudelliset, sosiaaliset ja yhteiskunnalliset tekijät, jotka vaikuttavat poliittisiin päätöksiin.
Mikä on markkinaselvitys?
Markkinaselvitys on tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää markkinatilanteen ja -näkymät sekä pienentää väärien valintojen riskiä. Tutkimuksessa selvitetään muun muassa asiakkaiden tarpeet, toimialan kilpailutilanne ja markkinoiden tulevaisuuden näkymät. Markkinaselvitys antaa yritykselle tärkeää tietoa ennen kuin se astuu uusille markkinoille.
Kuka kehitti SWOT analyysin?
SWOT-analyysiä kehitettiin 1960-luvulla Albert Humphreyn toimesta. Humphrey oli silloinen tuotantojohtaja General Electric -yhtiössä ja hänen työnsä oli kehittää tehokas menetelmä yritysten strategisen suunnittelun tueksi. Humphreyn kehittämä menetelmä on yhä yhtä käytännöllinen kuin syntyessään, ja se on yksi yleisimmistä strategisen suunnittelun työkaluista yrityksissä ympäri maailman.
Mikä on yritysanalyysi?
Yritysanalyysi on selvitys yrityksen taloudellisesta tilasta. Yritysanalyysi on tarkoitettu luotettavan tiedon saamiseksi yrityksen tulevaisuuden näkymistä varten. Yritysanalyysin tulokset antavat hyvän yleiskuvan yrityksen toiminnasta sekä taloudellisesta tilanteesta.
Mikä on SWOT suomeksi?
SWOT on johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisen työkalu, joka auttaa yrityksiä tunnistamaan vahvuutet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat. SWOT-analyysin avulla voidaan luoda toimintasuunnitelma, joka hyödyntää yrityksen vahvuuksia ja mahdollisuuksia sekä pyrkii vähentämään heikkouksia ja uusien uhkien vaikutuksia.
Miten tehdä markkinointisuunnitelma?
Mikäli haluat saada tehtyä hyvän markkinointisuunnitelman, tulee sinun ensin analysoida nykytilanne, määritellä markkinoinnin tehtävä ja tavoitteet, sekä mittarit. Kohderyhmää tulee myös määritellä, ja tehdä kilpailija-analyysi.
Miksi markkinointi kannattaa?
Markkinointi on tärkeää yrityksen kasvun ja kehityksen kannalta. Parhaimmillaan hyvin toteutettu markkinointi voi muodostua yrityksen tärkeimmäksi kilpailueduksi. Investoimalla markkinointiin näkyy usein nopeasti positiivisesti liikevaihdossa ja tuo pitkällä tähtäimellä merkittävästi lisää kannattavuutta.
Miksi tehdä markkinointisuunnitelma?
Markkinointisuunnitelma auttaa asettamaan yritykselle selkeitä, realistisia ja mitattavissa olevia tavoitteita.Sen avulla voidaan myös määrittää yrityksen kohdeyleisö ja sen tarpeet, sekä luoda keinoja, joilla tavoite voidaan saavuttaa.Markkinointisuunnitelma on usein välttämätön, kun haet rahoitusta.
Mistä asioista yrityksen toimintaympäristö muodostuu?
Yrityksen toimintaympäristö muodostuu kaikista niistä tekijöistä, jotka liittyvät jollakin tavalla sen ydintoimintaan, kuten liikeidea, resurssit, osaamisen taso, tavarat ja palvelut. Toimintaympäristön laatu vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn ja sitä kautta myös sen menestykseen. Yrityksen onkin tärkeää huolehtia siitä, että se pystyy tarjoamaan asiakkailleen laadukasta ja mielekästä toimintaympäristöä.
Mitä tarkoitetaan Toimintaympäristöllä?
Toimintaympäristöllä tarkoitetaan toimijan sosiokulttuurista, poliittista, ekologista ja taloudellista näyttämöä tai kokonaisuutta, jossa toiminta tapahtuu. Toiminnan näyttämö koostuu kulisseista (resursseista, kuten infrastruktuuri ja raha) sekä toimijoiden toiminnasta ja vuorovaikutuksesta.
Mikä on taloudellinen ympäristö?
Taloudellinen ympäristö tarkoittaa ihmisten kokonaisostovoimaa, johon valtion hallinto voi vaikuttaa esimerkiksi verotuksen kautta. Ostovoimaan vaikuttavat ihmisten tulot ja käytettävissä oleva varallisuus, velkaantumisaste, säästämishalukkuus, luotonsaantimahdollisuudet ja talouden suhdanteet. Yksilön ostovoiman lisäksi taloudellinen ympäristö vaikuttaa myös yritysten toimintaan ja investointihalukkuuteen. Valtion tavoitteena on ylläpitää vakaata taloustilannetta, jotta yritykset voisivat suunnitella toimintaansa ja investointejaan pitkällä aikavälillä.
Mitä markkinoinnilla tavoitellaan?
Markkinoinnin tavoitteena on lisätä yrityksen tai tuotteen tunnettuutta sekä luoda positiivinen mielikuva. Tavoitteena on myös lisätä myyntiä ja asiakkaiden määrää. Markkinoinnin avulla yritys voi erottautua kilpailijoistaan ja luoda lisäarvoa asiakkailleen.
Mikä on sisäinen toimintaympäristö?
Organisaation sisäinen toimintaympäristö on ympäristö, jossa tavoitteet pyritään saavuttamaan. Ymmärrys sisäisistä tekijöistä on tärkeää organisaation toiminnan kehittämisen ja johtamisen kannalta. Sisäiset tekijät liittyvät esimerkiksi toimintastrategiaan, tuotantoprosesseihin, henkilöstöön ja talouteen. Ulkoiset tekijät puolestaan ovat esimerkiksi kilpailutilanne, lainsäädäntö ja alueelliset erot.
Mikä on Myyntipotentiaali?
Myyntipotentiaali on se kokonaismäärä myyntiä, mikä yrityksen toimialalla voidaan vuodessa saavuttaa. Yrityksen osuus myyntipotentiaalista eli kokonaismarkkinoista on markkinaosuus, joka ilmaistaan prosentteina. Myyntipotentiaali kertoo, kuinka suurella osuudella yritys pystyy hyödyntämään toimialansa potentiaalin. Parhaimmillaan yritys pystyy saavuttamaan 100 prosentin markkinaosuuden, jolloin se pystyy hyödyntämään koko myyntipotentiaalin. Yrityksen tavoitteena on yleensä saavuttaa mahdollisimman suuri markkinaosuus.